Att vara i stallet

Säkerhet är jätteviktigt för oss på Ekerö Ridskola. Hästar är stora starka djur och därför måste man veta hur man hanterar och umgås med dem. Hästar gillar att man gör på samma sätt hela tiden – på ett sätt de är vana vid. Läs här Stallregler om vilka regler som gäller i stallet, vad som är bra att tänka på före, efter och under lektionen Rutiner för trygga lektioner, och det viktiga om säkerhet och kläder Klädsel.

Alla är välkomna att vara i stallet så mycket man vill men det finns några saker som är bra att veta:

• Ponnyerna går ute alla vardagar fram till ca. 14.30 och därefter är det intag och lunch. Man får därför inte gå in till dem före kl: 15.30 då de vill äta i lugn och ro.
  • Alla barn under 13 år ska ha hjälm då de är i spiltan/boxen eller sköter häst på gången. (Vi rekommenderar även alla vuxna att använda hjälm vid skötsel av hästarna.)
  • Tänk på att barn vistas i stallet på målsmans eget ansvar.