Vår verksamhet

Ekerö Ridskola är belägen i vacker lantlig miljö vid Ekebyhovs slott och Jungfrusundsåsen bara 20 minuters bilväg från Stockholms city. Här har det varit stallar sedan mitten 1700-talet och det vackra vita stallet byggdes år 1865. Ridskoleverksamheten startades år 1968 och Ridskolan ägs idag av Hanna Jansson och Helena Hjälmbrink. Mälaröarnas Ridklubb har uppdragit åt Ekerö Ridskola att genomföra klubbens ridverksamhet.

Hanna och Helena Slott_skaladUtbildade ridlärare borgar för gedigen ridutbildning

Vi lär dig rida på rätt sätt från grunden. Därför är våra ridlärare utbildade – även i nybörjargrupperna. Våra ridgrupper är små, vilket ger oss förutsättningen att engagera oss i varenda ryttare.

Harmoniska hästar som trivs i det fria

Vi har snälla och välutbildade hästar i alla storlekar. Tack vare våra stora fina hagar kommer hästarna ut i det fria varje dag. Det gör dem både lyckliga och harmoniska – vilket märks när du rider hos oss!

Lektioner på alla nivåer

Vi har lektionsridning för ridskoleryttare på alla nivåer. Vi hjälper både knattar och mer erfarna ryttare att utvecklas. Vill du komma ännu längre med din ridning är du välkommen till våra speciallektioner i hoppning eller dressyr. Dessa lektioner är längre än en vanlig lektion och/eller har färre elever.

Trygghet och kvalitet

Det allra viktigaste för oss är att både ryttare och hästar är trygga och mår bra. Därför har vi tydliga ordningsregler. Ordning och reda, såväl i stallet som på lektionerna, skapar säkerhet samtidigt som det ökar trivseln för både två- och fyrbenta. Vår ridskola är auktoriserad av Svenska Ridsportförbundet – en utmärkelse som borgar för trygghet och kvalitet.

Rum för hela familjen

stallexterior

Hos oss är alla lika välkomna – nybörjaren såväl som den erfarna ryttaren. Här trivs både hästar, ryttare och medarbetare. Kanske skaffar du nya vänner i ridgruppen – eller får en ny kärlek i form av en häst!

Läs mer här om alla ridmöjligheter hos oss samt om vår ungdomsverksamhet.

Välkommen!