Börja rida hos oss

staende_2För att börja rida behöver man vara registrerad i vår kö/intresselista.

Börja rida i barngrupp (registrera barnets namn och personnummer):

-Klicka in på www.minridskola.se, välj Ekerö ridskola.
-Klicka på texten ”Registrera dig för medlemskap, kölista eller bokning av kurs” vid utropstecknet på förstasidan.
-Fyll i de efterfrågade uppgifter för barnet och bocka i ”Jag vill ställa mig i kö för ridning”, fyll i resten av de efterfrågade uppgifter, spara, svara på verifikationsmail – klart!

Börja rida i vuxengrupp:

-Klicka in på www.minridskola.se, välj Ekerö ridskola.
-Fyll i de efterfrågade uppgifterna, bocka i ”Jag vill ställa mig i kö för ridning”, fyll i resten av de efterfrågade uppgifter, spara, svara på verifikationsmail – klart!

Man behöver inte betala medlemsavgift för att stå i vår kö/intresselista.

Det är alltid svårt att uttala sig om kötid. De som står i vår kö/intresselista, söker inte alla plats på samma nivå men generellt kan man säga att många önskar plats på nybörjarnivå så där är kötiden något längre.

Det finns också specialgrupper för de ryttare som kommit en bit på väg, och som vill träna mer på antingen hoppning eller dressyr. Tanken är att man rider både i sin vanliga ridgrupp och i en specialgrupp för att utvecklas i snabbare takt.

Gruppernas nivåer

Nivå Nybörjare: Ryttaren har ingen eller liten erfarenhet av ridning. Nybörjaren får lära sig att hantera och umgås med hästen, förstå dess kroppsspråk, att sköta om den, sadla och tränsa samt leda hästen. Ridmässigt får man lära sig korrekt upp- och avsittning, att få hästen att gå rakt fram resp ändra riktning samt stanna. Man får träna på att trava i lättridning och så småningom i nedsittning och att kunna bibehålla gångart och tempo även när man ändrar riktning. Vi tränar på de olika ridvägarna på ridbanan och att bli allt bättre på att styra och hålla den tänkta kursen. Vi lägger stort fokus på att träna upp balansen i sadeln.

Nivå 1: Ryttaren kan rida i skritt och trav i lättridning och nedsittning och kan rida olika enklare vägar i bibehållen gångart och tempo. Ryttaren tränar på att fatta galopp och att kunna bibehålla galoppen en viss begränsad sträcka. Ryttaren har lärt sig de vanligaste av ridbanans ridvägar och travar cavalettibommar och hoppar små hinder, ca 30 cm, i trav. För att gå vidare till nästa nivå ska ryttaren ha kunskaper som motsvarar godkänt prov för Ryttarmärke I.

Nivå 2: Ryttaren kan rida i alla gångarter, kan variera sin sits från nedsittning till lätt sits, kan rida olika enkla vägar i bibehållen gångart och tempo. Ryttaren hoppar hinder i galopp, ponny 40-50 cm, häst 50-60 cm. För att gå vidare till nästa nivå ska ryttaren ha kunskaper som motsvarar godkänt prov för Ryttarmärke II.

Nivå 3: Ryttaren kan rida i alla gångarter i nedsittning såväl som i lätt sits i god balans, hoppar små banor med hinderhöjd ponny 50-60 cm, häst 60-70 cm. Ryttaren tränar på att reglera tempo och att välja om hindret ska travhoppas eller hoppas i galopp. Ryttaren kan göra framdelsvändningar, bakdelsvändningar samt skänkelvikning i skritt. Tränar på förberedande skolor i skritt. För att gå vidare till nästa nivå ska ryttaren ha kunskaper som motsvarar godkänt prov för Ryttarmärke III (dressyr motsv LC).

Nivå 4: Ryttaren kan rida hästen på tygeln i god balans. Ryttaren använder sin egen sits och balans för att inverka korrekt på hästen. Ryttaren har förståelse för att olika rörelser verkar lösgörande på hästen och använder sig av denna kunskap. Ryttaren hoppar banhoppning ponny 60-70 cm, häst 70-80 cm. Tränar på skänkelvikning och skolorna i skritt och trav. För att gå vidare till nästa nivå ska ryttaren ha kunskaper som motsvarar godkänt prov för Ryttarmärke IV (dressyr motsv LB).

Nivå 5: Ryttaren kan rida alla hästar i god form och balans, och kan utföra vissa medelsvåra rörelser. Ryttaren ska ha kunskaper som motsvarar godkänt prov för Ryttarmärke brons (dressyr motsv LB/LA, hoppn ponny 80-90 cm, häst 1 m).

Du är varmt välkommen till oss!