Tävling

För dig som vill finns det möjlighet att tävla på Ekerö Ridskola genom Mälaröarnas Ridklubb (MäRK). Ridklubben anordnar varje år klubbtävlingar och lokala tävlingar i hoppning och dressyr. Ridskolans ryttare deltar i Ponnycupen, Stockholmscupen och i lagallsvenskan, – oftast i dressyr.

För duktiga ekipage finns möjlighet att åka och tävla på Stockholmsmästerskapen för lektionsponnyer och lektionshästar. Ridklubben brukar även ha ridskoleekipage med i lagen i allsvenskan dressyr division 2 och 3 för ponny och häst.

Ibland på klubbtävlingar tävlar vi i en tävlingsform som kallas dressyr-ryttartest. Då rider man tre till fyra ryttare samtidigt, alternativt enskilt, och domaren bedömer enbart ryttarens sits. Du kan läsa mer om ryttartestet på Svenska Ridsportförbundet.

Några gånger per år arrangerar vi träningstävlingar. Vi genomför dem på ett sätt som liknar en ”riktig” klubbtävling, men en instruktör finns med och hjälper till och ger råd, och du får chans att göra om ifall något moment blev tokigt. Ett bra tillfälle att vänja sig vid den tävlingsliknande situation, och att träna på antingen banhoppning eller programridning. Inga priser förekommer på dessa träningar. Vid programridning får ryttaren poängprotokoll med kommentarer på ritten.

Läs mer i tävlingskalendern på MäRKs hemsida.

tavlingar_2Ridlärare Sussie på Baywatch_skalad