Våra ridlärare

Vi lär våra ryttare rida på rätt sätt från grunden. Därför är våra ridlärare väl utbildade – även i nybörjargrupperna. Våra ridgrupper är små, vilket ger oss förutsättningen att engagera oss i varenda ryttare.

ZS1V4302

Helena Hjälmbrink

Helena är Svensk Ridlärare Level 2 och diplomerad ridinstruktör. Hon är, tillsammans med Hanna, ägare av Ekerö Ridskola. Helena sköter all administration av ridskolans verksamhet.

Tidigare har hon arbetat på bl a Tyresö Ryttarförening och Järfälla Ridcenter. Dessutom varit yrkesverksam inom ekonomi och ledarskap i bank/finans- och IT-branschen.

ZS1V4255

Hanna Jansson

Hanna är utbildad hippolog och Svensk Ridlärare Level 2. Hon är, tillsammans med Helena, ägare av Ekerö Ridskola och har arbetat här på ridskolan sedan 2001. Innan dess har hon bl a jobbat på Äppelvikens Ridskola samt Sollentuna Ridskola.

Hanna jobbar inte bara som ridlärare på ridskolan, utan gör även en stor del av det tunga arbetet med stall- och gårdsskötseln. Om du kommer in i ridhuset och ridbanan ser ut som ett dansgolv, är det ett hett stalltips att just Hanna varit i farten!

ZS1V7860

Susann Näsström

Sussi är ridskolans huvudlärare och är auktoriserad Svensk Ridlärare Level 3. Sussi började på Ekerö Ridskola redan 1998. Innan dess arbetade hon på Äppelvikens Ridskola i 15 år, och har även arbetat som ridskolechef på Trollhättans Ridskola. Utöver ridlärarutbildningen är hon också C-tränare i dressyr.

Sussi står inte enbart i ridhuset och har lektion, utan hon är också den som ser till att hästarna får en väl sammansatt foderstat, att de är snyggt friserade och väl ekiperade med rätt utrustning, såväl vad gäller sadlar och träns som täcken och grimmor.

DSC_0029 (2)

Marie Glebenius

Marie tog sommaren 2015 examen på Strömsholms Ridsportgymnasium. Hon är diplomerad hästskötare och utbildad ridledare. Tidigare har Marie arbetat på Rastaborgs ponnyridskola. Som yngre tävlade hon nationell dressyr med sin ponny.

ZS1V7829

Marta Wennerberg

Marta är utbildad barnpedagog, och har varit med på ridskolan ända sedan barnsben. Från början som glad liten knatteryttare, sedan som ordförande i ungdomssektionen, och ett par år som Fritidsledare! Idag har Marta trappat ned tiden lite, men har lektioner på torsdagar och lördagar.