Prova-på-ridning för barn

Vi lär barnen grunderna för ridning och att umgås med hästen på ett enkelt och lättförståeligt sätt. Lektioner är till för barn som vill prova på att rida eller som är för unga för att börja i en ridgrupp. Barnridningen, som är avsedd ffa för barn i åldern 5-7 år, men även fungerar väl som prova-på-ridning för äldre barn upp till 12 år, låter barnet stifta bekantskap med ponnyer och ridning på ett lättsamt och kravlöst sätt, under ledning av en instruktör. Barnridningen tjänar också till för föräldern att upptäcka om barnets intresse är tillräckligt för att senare satsa på en ”riktig ridgrupp”. Svårighetsgraden stegras inte i barngruppen, men ridläraren ger ryttarna olika nyttiga övningar varje gång, vilket gör att den som rider frekvent på barnridningen ändå utvecklar sin ridning och tränar upp sin balans på hästryggen. Barnridningen är också ett uppskattat nöje för familjen, en trevlig utflykt där barnen får chansen att glada guppa fram på en söt ponny.

Information om nästa tillfälle för prova-på hittar du när du loggat in i Min Ridskola (se nedan). Lektionstiden inkluderar uppsittning och inställning av stigläder och sadelgjord. Kom till stallet minst 15 min före avtalad tid, så att gruppen har chans att starta på utsatt tid. Ridningen betalas per gång, mot faktura.

Boka prova-på för barn
Bokning görs på ”MinRidskola” enl instruktionen nedan.

Boka så här:
- Klicka in på www.minridskola.se, välj Ekerö Ridskola
– Klicka på texten ”Registrera dig för medlemsskap, kölista eller bokning av kurs” vid utropstecknet på förstasidan
– Fyll i de efterfrågade uppgifterna för barnet, bocka i ”Jag vill ställa mig i kö för ridning”, fyll i resten av de efterfrågade uppgifterna, spara, svara på verifikationsmail – klart!

Sedan kan du efter inloggning boka ”Ridning för barn” som hittas under rubriken ”Kurser”. Nya datum släpps torsdagar kl.9.00
Observera att avbokning av bokad plats måste göras senast fem dagar innan lektionen. Efter det infaller betalningsansvar oavsett om man deltar eller inte.

Som förälder är du med och leder den ponny ditt barn ska rida. Du som förälder känner ditt barn bäst och ditt stöd är viktigt för dem. Våra ponnyer är trygga och vana, ridlärarna känner dem och deras egenheter väl. Viktigt är att följa instruktionerna från ridläraren även om dessa kan verka onödiga. Vi som arbetar med hästar vet vad som fungerar och säkerhet är av högsta prioritet.

Lämplig klädsel för ryttaren är godkänd hjälm (som kan lånas av oss) gärna långärmat, sko eller stövel med en låg klack, ett par bekväma, gärna lite stretchiga byxor, fingervantar kan också vara bra att ha. I övrigt kläder efter väder. Vi rekommenderar säkerhetsväst och har ett begränsat antal västar till utlåning. Förälder som leder rekommenderas bära handskar och rejäla, bekväma skor.

Start panorama uteritt knattar